KI Webinar #4: Verwaltung & Kommunikation optimieren

Administrative Aufgaben und die tägliche Kommunikation kosten oft wertvolle Zeit, die im Kulturbetrieb an anderer Stelle fehlt. Künstliche Intelligenz (KI) kann hier als intelligente Assistentin dienen und zahlreiche Routineaufgaben vereinfachen oder automatisieren. Das KI_Webinar #4 am Montag, 12.05.2025 von 16:30 bis 18:30 Uhr stellt praktische KI-Werkzeuge und Methoden vor, mit denen der Verwaltungs- und Kommunikationsaufwand deutlich reduziert werden kann.

KI-Webinar #4: Verwaltung & Kommunikation optimieren

 

Administrative Aufgaben und die tägliche Kommunikation kosten oft wertvolle Zeit, die im Kulturbetrieb an anderer Stelle fehlt. Künstliche Intelligenz kann hier als intelligente Assistentin dienen und zahlreiche Routineaufgaben vereinfachen oder automatisieren. Dieser Workshop stellt praktische KI-Werkzeuge und Methoden vor, mit denen der Verwaltungs- und Kommunikationsaufwand deutlich reduziert werden kann.


Inhalte des Webinars:

  • Effizientes Meeting-Management: KI kann zur automatischen Transkription von Online- oder Präsenz-Meetings genutzt werden. Auf Knopfdruck lassen sich Zusammenfassungen erstellen, die wichtigsten Entscheidungen und Aufgaben (To-Dos) extrahieren und Protokolle leichter durchsuchbar machen.
  • Beschleunigte Korrespondenz: KI kann beim Verfassen von E-Mails, Einladungen, Berichten oder internen Notizen unterstützen. Formulierungen lassen sich verbessern, der Ton anpassen und vieles mehr.
  • Verbesserte externe Kommunikation: Einsatzmöglichkeiten von einfachen KI-gestützten Tools zur Beantwortung von Standardanfragen (z.B. Öffnungszeiten, Anfahrt) oder zur Analyse von Feedback können geprüft werden.

 

Der Workshop ist ein Mix aus Präsentation, Interaktion, Diskussion eurer Fragestellungen und praktischen Übungen!

WANN & WO 

Montag, 12.05.2025 16:30 – 18:30 Uhr
via Zoom

Den Link erhaltet ihr nach erfolgter Anmeldung via E-Mail.   
    

ZIELGRUPPE 

Alle, die Künstliche Intelligenz in Kulturvereinen einsetzen (möchten) und praxisorientierte Werkzeuge kennenlernen wollen, um ihre Verwaltungsaufgaben und Kommunikationsprozesse zielgerichteter, professioneller und ressourcenschonender zu gestalten.
    

TEILNAHME 

Teilnahme kostenlos. 

Maximal 45 Teilnehmende. 
Anmeldung erforderlich via Formular
 

VORTRAGENDER 
Mag. David Röthler 
… Berater für digitale Kommunikation, begleitet Kulturorganisationen praxisnah bei der Anwendung von KI-Tools. Mit seiner Expertise (u.a. Workshops für Kultureinrichtungen & Universitäten) gibt er Impulse für Öffentlichkeitsarbeit, Verwaltung und Finanzierung im Kulturbereich.

 

 

Anmeldung zum Webinar

KI Webinar #4: Verwaltung & Kommunikation optimieren am Montag, den 12.05.2025 von 16:30 – 18:30 Uhr via Zoom
 

 
Gibt es konkrete Fragen oder Praxisbeispiele zum Thema, die im Rahmen des Webinars besprochen werden sollten?  

Privacy Information Notice

1. Preliminary information

“FULCRUM: skills development for future-proof socio-cultural centres” is an Erasmus+ project running from November 2023 until April 2026, designed for the workers and volunteers of socio-cultural centres. The FULCRUM Consortium, which jointly implements the project, is composed of the following organisations: 

FULCRUM includes two training programmes, each designed for up to 24 participants, which will tackle the most relevant current challenges in the fields of community-building, audience development and environmental sustainability. The purpose of this application form is to enable the FULCRUM team to select the participants for each training based on the selection criteria published in the call for applications. 

The FULCRUM partner that manages the application form is IG Kultur. Applying for the training programmes is totally voluntary. Once you decide to apply you can withdraw your application at any time and without any consequences. In order to do so, please inform Petra Eckmayr from IG Kultur, who coordinates the applications, of your decision through a short written statement (eckmayr@igkultur.at). Upon withdrawal, all data will be deleted and not used anymore. 

The purpose of this Privacy Information Notice is to inform you about matters related to the management of your personal data, in accordance with Article 13 of the EU General Data Protection Regulation (GDPR). Please take your time to read through the following text. 

FULCRUM considers your personal information very important. We therefore process it confidentially and securely. We are committed to ensuring the privacy of personal data at all times and not to collect unnecessary information.

2. What data do we collect, for what purposes and for how long do we store them?

Personal data collected via the FULCRUM training programme application form include name, last name, professional affiliation, phone number and email address (in the case of volunteers and self-employed professionals this could include using personal email addresses).

Personal data is collected, stored and processed by IG Kultur for the following purposes:

  • selection of participants for the training programmes through the FULCRUM Consortium
  • analysis of needs and fields of interest for the design of the training programmes through subcontracting;  

All personal data will be destroyed five years after the end of the project (April 2031). They may be kept longer in an anonymous form, meaning you will no longer be identifiable (Recital 51 General Data Protection Regulation). 

3. On what legal ground do we process your personal data?

The legal basis upon which the processing of your personal data is legitimised is your informed consent (Art. 6, point 1 and Art. 9 point 2 of the GDPR).

4. To whom will the data be disclosed?

Your personal data will only be managed and shared within the FULCRUM Consortium as follows:

  • as the manager of the application form, IG Kultur will be the only partner to have access to all data shared through the application; 
  • the partner in charge of the pre-selection process on national/network level will have access to all data from applicants from the respective country/network; 
  • the whole FULCRUM Consortium will have access to all data from applicants which are pre-selected for the final selection of participants for the training programmes; 
  • the partners in charge of organising the training programme (IG Kultur, Dire Fare Baciare and Bundesverband Soziokultur) as well as the subcontracted trainers for the programme will have access to all data of the selected participants; 

Please note that we will not divulge your personal data for direct-marketing purposes.

5. Use of platforms

To ensure a secure processing of your personal data when using our website, we use programs and tools from third-party providers with whom we have concluded data processing agreements to ensure that they also guarantee the protection of your personal data in accordance with the GDPR. This concerns the following providers: 

6. What are your rights as a user and how can you exercise them?

You have the right to exercise your data protection rights, such as the right to access, the right to rectification, the right to erasure, the right to withdraw your application, the right to restriction of processing, the right to data portability and the right to object to automatic processing in the terms established by the General Data Protection Regulation (GDPR).  

If you have further queries regarding the nature of these rights or how to exercise them, you can contact the IG Kultur Data Protection Officer Petra Eckmayr (eckmayr@igkultur.at) and/or the Data Protection Officer of the FULCRUM project, Irene Fici (irene.fici@encc.eu).

You also have the right to file a complaint with the respective national authority and with the European Data Protection Supervisor.

IG Kultur Data Protection Officer
Petra Eckmayr
IG Kultur Österreich
Gumpendorferstraße 63b, 
1060 Wien, Austria 
E-Mail: eckmayr@igkultur.at  
Tel.: +43 650 503 71 20

FULCRUM Data Protection Officer 
Irene Fici
European Network of Cultural Centres
Communications and Publications Officer
Rue des Alexiens 16B, 
1000 Brussels, Belgium
E-Mail: irene.fici@encc.eu 


 

 


 

Webinar im Rahmen der Reihe  

KICK_ KI Community Kultur

Vermittelt werden praxisnahe und auf den jeweiligen Bedarf abgestimmte KI-Kompetenzen, die eine bewusste und selbstbestimmte Anwendung im Arbeitskontext gemeinnütziger Kulturvereine ermöglichen. Begleitend wird der fachliche Austausch innerhalb der Community gefördert.

Die nächsten Termine der Webinar-Reihe stehen bereits fest. 
Inhalte und Anmeldeinformationen werden zeitnah über den KI-Newsletter und alle Kanäle der IG Kultur veröffentlicht:

  • Content-Produktion – Fokus Bild: 22. Mai, 14:00 bis 17:00 Uhr
  • Förderanträge und Alternative Finanzierung: 27. Mai, 13:30 bis 16:00 Uhr
  • Projektideenfindung, Recherche und Evaluierung: 2. Juni, 10:00 bis 12:30 Uhr